Šiemet po 2 metų pertraukos Šalčininkų rajone vėl surengtas Geriausiai tvarkomų švietimo įstaigų edukacinių erdvių apžiūra – konkursas, kurio metu vertinimo komisija apžiūrėjo švietimo įstaigų aplinką ir vidaus patalpas.
Geriausiai tvarkomų mokyklų edukacinių erdvių apžiūros-konkurso tikslas – aktyvinti mokyklų tikslingą, darnų ir estetišką edukacinių erdvių kūrimą ir kūrybišką jų panaudojimą mokinių ugdymo procesui organizuoti, įtraukiant į praktinę veiklą visą mokyklos bendruomenę. Šiuo konkursu siekiama skatinti švietimo įstaigų kūrybiškumą ir savarankiškumą, kurti mokyklos vidaus ir lauko edukacines erdves, ugdyti mokinių aplinkosaugos ir bendrąsias vertybes, formuoti švietimo įstaigos aplinkos savitumą, skleisti gerąją patirtį.
Konkurso dalyviai – dvi tikslinės kategorijos: ikimokyklinio ugdymo įstaigos ir bendro ugdymo mokyklos (gimnazijos, pagrindinės mokyklos, mokyklų skyriai).
Vertinimo komisija, kuriai pirmininkavo Šalčininkų rajono savivaldybės administracijos Švietimo ir sporto skyriaus vedėjos pavaduotojas sportui Valerij Kočan, rugsėjo mėnesį lankėsi rajono švietimo įstaigose, apžiūrėjo lauko ir vidaus patalpų poilsio zonas, edukacines erdves. Vertindami švietimo įstaigų aplinką komisijos nariai vadovavosi nustatytais kriterijais.
Bendrojo ugdymo mokykloms keliami reikalavimai: racionalus aplinkos naudojimas, atsižvelgiant į vaikų ir pedagogų poreikius, želdinių, takų, vejų bendra būklė ir priežiūra, kraštovaizdžio savitumų panaudojimas, originalūs tvarkymo sprendimai, paveldo išsaugojimas ir propagavimas, vidinių patalpų estetika, žaliosios salos, žaliosios klasės ir jų panaudojimas edukacijai, prasmingai mokinių veiklai skirta, kūrybingą darbą skatinanti estetiška aplinka, netradiciniai sprendimai, inovacijos ir jų naudojimas edukacijai, bendruomenės įtraukimas į aplinkos tvarkymo, aplinkosauginių, darnaus vystymosi idėjų sklaidą ir pan.
Ikimokyklinio ugdymo įstaigoms pateikti šiek tiek kitokie vertinimo kriterijai: Aplinka užtikrina vaikų saugumą, pritaikyta sveikai gyvensenai, žaidimo aikštelių būklė ir priežiūra, pritaikymas vaikų amžiui, želdinių, takų, vejų bendra būklė ir priežiūra, kraštovaizdžio savitumų panaudojimas, originalūs sprendimai sudarantys galimybes plėsti ir tikslingai naudoti edukacines erdves, kūrybiškas, inovatyvus estetiškas vidinių erdvių pritaikymas ir jų naudojimas edukacinėms reikmėms, netradiciniai sprendimai, inovacijos ir jų naudojimas edukacijai, darbuotojų, tėvų ir visos bendruomenės įtraukimas į aplinkos tvarkymo, aplinkosauginių, darnaus vystymosi idėjų sklaidą (švara, atliekų tvarkymas, rūšiavimas, inkilai, lesyklos ir kt.) ir pan.
Susumavus rezultatus paaiškėjo ikimokyklinio ugdymo ir bendro lavinimo mokyklos, užėmusios prizines vietas apžiūroje-konkurse dėl gražiausiai tvarkomos aplinkos.
Pasak komisijos narės, Švietimo ir sporto skyriaus vyr. specialistės Irinos Aikovskajos, Šalčininkų rajono savivaldybės teritorijoje veikia 11 ikimokyklinio ugdymo įstaigų, kurių teritorijos gana erdvios, apželdintos, jose įrengtos žaidimų aikštelės, poilsio zonos, darželiai naudoja ir mobilų inventorių, kai kurių darželių tėvai labai aktyviai prisideda prie palankios edukacinės aplinkos kūrimo.
Komisijos sprendimu ikimokyklinio ugdymo įstaigų kategorijoje I vietą užėmė Kalesninkų lopšelis – darželis. Kuriant jo aplinką ir edukacines erdves darbavosi ne tik visas kolektyvas, bet ir vaikų tėvai, kurie kasmet aktyviai prisideda prie darželio aplinkos puoselėjimo. II vietą pasidalino Jančiūnų universalus daugiafunkcis centras ir Jašiūnų lopšelis-darželis. Jančiūnų universalaus daugiafunkcio centro kolektyvas, persikėlęs į naujas patalpas, turėjo pagalvoti ir apie vaikų poilsio zonas kieme. Per trumpą laiką čia atsirado supynės, suoliukai, kėdės ir kiti vaikų žaidimų aikštelės elementai. Jašiūnų lopšelis – darželis „Žilvitis“ šiemet pasitiko vaikus su naujove – lauko pavėsinėse įrengtos įdomios piešimo erdvės, darželio kolektyvas taip pat įrengė edukacinį vaistažolių kampelį.
Bendrojo ugdymo įstaigų kategorijoje nugalėtoja pripažinta Jašiūnų „Aušros“ gimnazija, kurioje mokiniai koridoriuose praleidžia labai mažai laiko. Gimnazijos kolektyvas apgalvojo mokinių užimtumą pertraukų metu, sudaręs sąlygas mokinių poilsiui atskirose patalpose. „Aušros“ gimnazija – vienintelė gimnazija Šalčininkų rajone, kurioje veikia Žalioji klasė. Čia mokiniai turi galimybė dalyvauti augalų augimo stebėjimo procese. Be to, gimnazijos teritorijoje taip pat sukurtos poilsio erdvės. II vietą konkurse pasidalino Šalčininkų „Santarvės“ ir Kalesninkų L. Narbuto gimnazijos, kuriose įrengtos įdomios edukacinės erdvės, skirtos mokinių poilsiui.
Šalčininkų rajono savivaldybės administracijos Švietimo ir sporto skyrius dėkoja visoms švietimo įstaigoms už pastangas kurti gražią ir patrauklią aplinką, ragina visas švietimo įstaigas kurti estetiškas edukacines erdves, palankias visam ugdymo procesui, ir sveikina visus apžiūros – konkurso nugalėtojus, linki kūrybiškų ir inovatyvių sumanymų puoselėjant švietimo įstaigų aplinką ir edukacines erdves.
Inesa Suchocka