Mykolas SUTKUS
Artėjant savivaldybių tarybų ir pirmųjų tiesioginių merų rinkimų dienai Marijampolėje pasirodė pirmieji reklaminiai kandidatų stendai ir plakatai. Turėtų būti graži ir reikalinga informacija rinkėjams. Tačiau, ar visada graži, ar visada informatyvi, ar visada pristatanti objektyvią tiesą ? Neragindami balsuoti už vienus ar kitus , apžvelgsime tik jų turinį, o tiksliau jų rinkimų šūkius. Šviesią ateitį žadantys partijų ir būsimųjų merų rinkimų šūkiai – svarbi politinės kampanijos dalis. Netinkamai pasirinktas šūkis, anot politologų, gali tapti rimta kliūtimi įtakojančiais rezultatus. Partijos, politikai ir ypač rinkimų kampanijų mokytojai ir vadovai pripažįsta, kad šūkis – labai svarbi kampanijos dalis, atspindinti partijos ar kandidato programą, vertybes, nuostatas ir t.t. Politologai bei viešųjų ryšių specialistai nėra tokie optimistiški. Jie tvirtina, kad Lietuvos partijos ir politikai šūkiais dažnai tik dangstosi, nes neturi daugiau ką pasiūlyti, o šūkiai – tik skambūs, bet tušti lozungai neišrankiam elektoratui vilioti. Dažnai partijos Lietuvoje daro didelę klaidą – bijo, kad jų šūkiai kažką įžeis, todėl renkasi pro ausis praslystančius žodžių kratinius, kurie niekam neįdomūs.
Kokią gi žinią savo plakatuose siunčia būsimieji Marijampolės merai ?
Gediminas Akelaitis, bankrutavus jo daugelį metų atstovautai partijai Socialdemokratai 2000, tapo Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos nariu ir kandidatu į Marijampolės merus. Kol kas akivaizdžiai matomas tik vienas didelis jo plakatas ant alkoholinių gėrimų parduotuvės sienos. Plakatas spalviškai gražiai dera prie gretimų komercinių skelbimų reklamuojančių alkoholį, sklypus ir automobilius, tačiau nekrenta į akis dėl tų pačių priežasčių. Tapęs žaliuoju valstiečiu, kandidatas priverstas taikytis prie žalsvųjų musmirių spalvos plakatų, kurių fone neatrodo labai patraukliai, o jo šūkis LAIKAS KEISTIS tarsi dera tik prie jo paties politinės evoliucijos. Nuo raudonos link gelsvažalės … Plakatas neinformatyvus tuo jog neaišku kas dar turėtų keistis be paties Akelaičio. Kokios kaitos priežastys ar pasekmės mums – marijampoliečiams ?
Vidmantas Brazys – dabartinis miesto meras, plakatuose matomas gausiai ir aiškiai. Iš nuotraukų žvelgia gerai nusiteikęs ir viskuo patenkintas senelis. Nuotrauka gražiai retušuota tačiau foto meistrai tam ir samdomi, kad užsakovas „gerai atrodytų“. Plakatai iškabinti svarbiausiose ir geriausiai matomose vietose tad akivaizdu, kad rinkimų štabas gerai atlieka savo darbą. DIRBKIME KARTU SU VIDMANTU BRAZIU – teigia rinkimų šūkis. Šūkis keliantis dvejopas mintis. Kažin ar visiems pakaks vietos darbuotis kartu, o jei darbų ir surastų, kažin ar reikalinga perteklinė biurokratija ? Antra vertus, net dviejuose ankstesniuose (Seimo ir savivaldos) rinkimuose socdemai rinkėjams žadėjo jog „SVARBIAUSIA – ŽMOGUS”. „Tai rodo partijos ir mūsų veiksmų stabilumą. Šūkis pasitvirtino, savivaldos rinkimus laimėjome. Sėkmės tikimės ir Seimo rinkimuose”, – anksčiau yra sakęs LSDP centrinio rinkimų štabo vadovas Juozas Olekas. Jo teigimu, socialdemokratų rinkimų šūkis puikiausiai atskleidžia partijos programą, kurioje pagrindinis dėmesys skiriamas žmogui. ” „Norime, kad žmogus galėtų gyventi sveikas, užaugti kultūringas, išsilavinęs ir jam tėvynėje atsirastų galimybė rasti orų, gerai mokamą darbą. Siekiame, kad mūsų valstybės piliečiui nereiktų palikti Lietuvos, kaip dabar atsitiko per šitą ketverių metų laikotarpį”, – viename interviu spaudai aiškino socialdemokratas. Skambėjo neblogai, bet … jau nebeskamba, nes iš visų žmonių ryškiai išsiskiria vienas – DIRBKIME KARTU SU VIDMANTU BRAZIU. Tai nenuteikia optimistiškai, o atvirkščiai verčia prisiminti nemirtingąjį Dž. Orvelo „Gyvulių ūkį“ ir garsiąją deklaraciją apie lygybę, kuri vieną naktį buvo pakeista. Joje ir toliau visi buvo lygūs, bet vienas lygesnis …. Smulkesnėmis raidėmis ir kituose Marijampolės LSDP plakatuose tarsi bandoma kompensuoti Brazio sureikšminimą kolektyvinių šūkiu KARTU NUVEIKĖME DAUG. TĘSKIME. Tačiau ir čia svarbiausias žmogus (žmonės) pradingsta. Lieka tik tam tikra kompanija darbininkų. Kartu visada, ne tik dainose prie vestuvinio stalo, bet ir realiame gyvenime. Kartu mokomės, gyvename, dirbame, net ilsimės po gyvenimo kartu. Inovacijos ir veržlumo šūkyje nesimato. Ir dar tenka prisiminti šviežutėlę praeitį – 2012-ųjų Seimo rinkimus. Tada socdemų kolegos konservatoriai naudojo šūkį „KARTU PASIEKĖME DAUG. NESUSTOKIME“. Ar šiandieninis vietinių socdemų šūkis nėra „vakarykščio“ konservatorių šūkio klonas ? O gal paslaugas politikai perka iš tos pačios marketingo kompanijos ? O gal, o gal …. ? Rinkėjas nori tikslumo ir aiškumo ir nemėgsta kai jam „knisa protą“.
Rolandas Jonikaitis. „VĖLIAVĄ NE TAIP SUNKU IŠKELTI, KAIP SUNKU PER KASDIENYBĘ NEŠTI“ ….. šiuos J.Marcinkevičiaus žodžius savo plakate užsirašė Marijampolės meras !!!. Taip taip, ambicijų netrūksta, taip ir parašyta – Marijampolės meras. Na, kaip sako, negirk dienos be vakaro, pažiūrėsim kai dugną dėsim arba skaičiuojant balsus. O prognozės ne itin viltingos. Ką galėtų reikšti pasirinktas šūkis galime tik spėlioti. Tiesioginių Jonikaičio sąsajų su vėliavomis marijampoliečiai nežino, o kalbėti palyginimais ar alegorijomis geriau draugų kompanijoje. Čia reikalingas aiškumas. Kita vertus TT būdingi „gilūs“ filosofiniai pamąstymai ir deklaratyvios citatos. Prisimename jų ankstesnių rinkimų raginimą „Kurkime Trečiąją Respubliką!”. Tos kampanijos metu žiniasklaidoje buvo diskutuoijama, kad partijos šūkis yra labai neaiškus. „Kalbėti apie Trečiąją Respubliką yra pernelyg abstraktu, tad šūkis bus nesuprantamas pagrindiniam šios partijos rinkėjui. „Tvarkiečiams” teks pasiraitojus rankoves aiškinti, kuo Trečioji Respublika yra geresnė už antrąją ar pirmąją”, rašė to meto spauda. Tradicijos tęsiamos. Kankiniai neša savo kryžius ir vėliavas, o rinkėjai renkasi. Reikia pripažinti, kad jau ne vieneri metai partija turi išsiugdžiusi pakankamai patyrusių klijuotojų ir klijų jiems tikrai netrūksta. Mažieji didžiojo mero plakatai klijuojami greitai, gerai ir gausiai, nors bendruomenė labiau norėtų „dvasios klijų“, vienijančių idealų ir idėjų bei konkrečių veiksmų. Šio „mero“ politinę išdavystę gerai atsimena ne tik vietinio mini parlamento atstovai, bet ir miestiečiai. Vėliavą iš tiesų nelengva nešti.
Valdas Pileckas. Konservatorių (TSLK) kandidatas į Marijampolės mero postą pasirinko Amerikoje išbandyto ir prie B.Obamos pergalės ženkliai prisidėjusio šūkio modifikaciją – MARIJAMPOLĖ GALI GERIAU – „Taip, mes galime” („Yes, we can”). B. Obamai buvo sėkmingi ir kiti rinkiminiai šūkiai – „Viltis” („Hope”), „Permainos” („Change”), „Pirmyn!” („Forward”), tačiau jie visi turėjo gilią prasmę. Už vieno žodelio rikiavosi ištisos programos ar argumentuota oponentų kritika. Tiek nauji šūkiai tiek naujos programos Amerikos visuomenei pradedamos siūlyti kitą dieną po pasibaigusių rinkimų. Tačiau čia ne Amerika. Ne tie greičiai ir ne tos tradicijos, kita vertus, Pilecką galima išskirti iš kandidatų kompanijos ne tik dėl prasmingo šūkio, bet ir dėl konstruktyvios pozicijos savivaldybės Tarybos darbe. Palyginus su Jonikaičio ar Akelaičio deklaratyviais lozungais ir „kompetencija“ visais klausimais, savotiška „etika ir politine kultūra“ jį – Pilecką reikėtų išskirti kaip ženkliai „aukštesnės lygos žaidėją“.
Metas Ražinskas. „DIDELI DARBAI PRASIDEDA NUO MAŽŲ. DARBO PARTIJA“ Ne tik partija, bet ir liaudies išmintis teigia tą patį tik gerokai seniau nei sukurta minėta partija. Tokį pasirinko (ar jam parinko) kandidatas, atsiprašau ne kandidatas, o Būsimas Marijampolės savivaldybės meras Metas Ražinskas. Taip rašoma darbo partijos tinklalapyje. Skirtumas nuo Jonikaičio merystės toks, kad čia paliekama erdvės filosofijoms. Kas galėtų paneigti, kad Ražinskas juo kada nors taps ? Tačiau plakatų ir reklamos paskirtis daryti poveikį konkrečiu laiku ir konkrečiomis aplinkybėmis. Tad šūkio prasmė visai neaiški. Ką jis turi bendro su šia rinkimų kampanija ? Kaip jį sieti su rinkėjų lūkesčiais ? Ką jis žada mums – rinkėjams. Kokią žinią neša ? Ankstesnių rinkimų metu „darbininkai“ teigė – „Mes žinome kaip!” Šio šūkio autoriai, ko gero, galvojo, kad svarbiausias šūkio akcentas – kompetencija, tad mes galime tai padaryti ir turime tam reikiamą komandą”. Ankstesniais metais politologas L.Bielinis „darbiečių” rinkimų šūkyje labiausiai pasigedo vertybinio akcento. „Demonstruojamas partijos išskirtinumas kitų politikų atžvilgiu, neva tik jie žino, o visi kiti nežino. Tačiau tokia pozicija yra rizikinga ir šis šūkis partijai dar gali sukelti problemų. Pakaks kelių susimovusių „darbiečių”, kad paaiškėtų, jog jie nieko nežino”, – aiškino politologas. Realiame, po rinkiminiame gyvenime taip ir atsitiko. Pasirodė, kad nežino. Tad kokią žinia mums skelbia šūkis – „DIDELI DARBAI PRASIDEDA NUO MAŽŲ. DARBO PARTIJA“ ? Ir kuo čia dėtas Metas Ražinskas ?
Artūras Venslauskas . Liberalai šios kampanijos metu pasilieka ištikimi savo tradicijai į nieką nežiūrėti rimtai. Ankstesnių kampanijų metu jie teigė esą vieninteliai „Sveiko proto dešinieji“ ir „Sveiko proto balsas“. Šių hipotezių viešai įrodyti taip ir nepavyko. Partijos atstovas – kandidatas į Marijampolės mero postą UAB Mantinga gamyklos direktorius Artūras Venslauskas. Panašu, kad renkant rinkimų šūkį jam vargti nereikėjo. Tai padarė kolegos sostinėje parinkę bendrą šūkį visoms savivaldybėms t.y. vienas ir tas pats šūkis visoms Lietuvos savivaldybėms kur tik liberalai kalia savo kandidatus, tarsi visų Lietuvos miestų ir savivaldybių problemos būtų vienodos. Toks požiūris nesvetimas ir kitoms partijoms, o tai tik iliustruoja, kad užsiimti politika turi tie kas ši darbą išmano, domisi, žino problemas ir gali jas įvardinti sudėdami visa tai į trumputį rinkimų kampanijos šūkį – „IR VISKAS BUS GERAI“, kaip teigia šių rinkimų šūkis. Taip teigia liberalai savo reklaminiame plakate miesto centre, iš kurio žvelgia mažai kam pažįstamas veidas. Kas bus gerai ? Viskas. Na taip, supratom. Viskas tai viskas. Gal čia ne kačių maistas, o kažkas kita turėta omenyje ? Tačiau norėtųsi pamatyti sąrašėlį to visko kas bus gerai. Ko gero prisimenate visuotinį juoką sukėlusį Artūro Paulausko (taip pat Artūras) „Nusipelnėme gyventi geriau“ Tada šmaikštuoliai taip pat pasigedo sąrašo. Kiti šmaikštuoliai atsakė – sąrašas pridedamas … o kaip bus Marijampolėje ? Antra vertus šūkyje taip pat nematyti nei ugnies nei veržlumo. Tai tarsi močiutės palinkėjimas anūkėliui išvykstančiam į Airiją laimės ieškoti, nes vietos politikai nieko daugiau kaip paguodą rinkimų plakate, jam duoti negali. Liūdnas ir pesimistinis šūkis.
Ko galime tikėtis iš visų minėtų lozungų ir šūkių mes marijampoliečiai ? Kai kurie, kai kuriems gal ir patinka, juk ir gyvenime kas vienam gražu, kitas į tai pažiūrėti negali. Kita vertus du kart du yra keturi ir nei vienu daugiau ar mažiau todėl ir šis, pirmas mūsų ateinančių ketverių vietinės valdžios metų laikotarpis mums rūpi. Nuo to priklausys kaip mes gyvensime. Išrinktieji vis vien bus išrinkti, nenusiminkite. Ir vėl marga minia klegės tarybos posėdžių metu. Akelaitis „kovos“ su Jonikaičiu, dauguma solidžiai tylės ir gyvenimas toliau ramiai tekės savo vaga. Tik kaip tuos lozungus suderinti, kad visi patenkinti liktų, kad niekam apmaudu nebūtų ? Gal iš visų vieną parašyti ?
KARTU NUVEIKĖME DAUG. VĖLIAVĄ NE TAIP SUNKU BUVO IŠKELTI, BET LABAI SUNKU PER KASDIENYBĘ NEŠTI. SUVOKDAMI KAD JAU SENIAI LAIKAS KEISTIS, O DIDELI DARBAI PRASIDEDA NUO MAŽŲ BE TO MARIJAMPOLĖ GALI GERIAU, DIRBKIME KARTU SU VIDMANTU BRAZIU IR VISKAS BUS GERAI.
p.s.
Kiekvienas rinkėjas gali sudėlioti savo dėlionę, o mero inauguracijos dieną tikėtis būti įvertintas.