Kai kurie pacientai, įtarę, kad gydymo įstaigose be reikalo už medicinos pagalbos priemones mokėjo savo lėšomis, džiaugiasi kreipęsi į ligonių kasą. Mat neretai šiai pradėjus aiškintis mokėjimų teisėtumą, pacientai atgauna bent dalį neteisingai sumokėtų pinigų.
Nors į 75 metų panevėžietės ponios Aldonos banko sąskaitą dar neatkeliavo pinigai iš Lietuvos sveikatos mokslų universiteto (LSMU) Kauno klinikų, moteris turi raštišką patvirtinimą, kad jų turėtų sulaukti iki metų galo – įstaiga įsipareigojo grąžinti pacientei, prieš 3 metus pageidavusiai savo lėšomis įsigyti brangesnį intraokulinį lęšį, į bazinę akies kataraktos operacijos kainą įskaičiuotas vidutines lęšio įsigijimo sąnaudas – 44,02 Eur. Poniai Aldonai turi būti grąžinti ir pinigai, kuriuos ji išleido be reikalo pirkdama viskoelastinę medžiagą operacijai – dar apie 30 Eur.
Panevėžietė prisimena, kad į Kauno klinikas 2013 m. iš Panevėžio buvo išsiųsta skubos tvarka dėl skausmo, žaibavimo akyse. Paaiškėjus, kad atšokusi akies tinklainė ir, be to, reikia keisti akies lęšį, teko daryti operaciją. Gydytojo jai buvo pasiūlyta įsigytą brangesnį ir neva geresnį intraokulinį lęšį nei tas, kuris pirktas ligonių kasų lėšomis ir privalomuoju sveikatos draudimu (PSD) apdraustiems pacientams dedamas nemokamai. Taip pat liepta nusipirkti viskoelastinės medžiagos.
Tąkart moteris prisimena neturėjusi su savimi tiek pinigų, tad paprašiusi artimųjų jų atvežti. Iš viso buvo sumokėta daugiau kaip 200 Eur.
Tik po kelių metų supratusi, kad galbūt neteisėtai iš jos buvo reikalauta sumokėti papildomą mokestį (priemoką), ponia Aldona 2016 m. kreipėsi į Panevėžio teritorinę ligonių kasą (TLK). Anot pacientės, jai būtų tikęs ir ligonių kasų lėšomis pirktas lęšis, tačiau gydymo įstaigoje nebuvo šiuo klausimu suteikta išsamios informacijos.
Kupiškio rajono gyventojui ponui Gediminui taip pat kilo įtarimų dėl šių metų vasarą sumokėto papildomo mokesčio teisėtumo. Į Panevėžio TLK vyriškis kreipėsi prašydamas nustatyti, ar VšĮ Respublikinėje Panevėžio ligoninėje teisėtai jam buvo liepta pačiam nusipirkti mikroskopo apdangalą, reikalingą stuburo operacijai. Už jį kupiškėnas paklojo beveik 20 Eur. Ligonių kasai ėmus tirti šį atvejį, ligoninė pinigus ponui Gediminui grąžino.
Panevėžio TLK Kontrolės skyriaus vedėjas Edgaras Voras sako, kad šie atvejai yra ne vieninteliai. Skyrius per metus yra išnagrinėjęs 15 skundų dėl mokėjimų teisėtumo ir dalis jų yra patvirtinti neteisėtais.
Skyriaus vedėjas teigia: kai pacientai dėl mokėjimų teisėtumo vis dažniau išdrįsta kreiptis į gydymo įstaigos administraciją arba į TLK, gydymo įstaiga dažniausiai skundus nagrinėja vietoje ir grąžina pinigus, tad tiesos ieškantys asmenys paprastai laimi. Kartu jie prisideda prie skaidresnio sveikatos priežiūros paslaugų teikimo. Ligonių kasos atstovas priduria: aiškintis dėl to, kas neaišku, tikrai verta ir džiaugiasi, kad panevėžiečiai darosi sąmoningesni. Besiaiškindami savo situacijas gyventojai ima suprasti, kad valstybės laiduojamos asmens sveikatos priežiūros paslaugos apdraustiesiems PSD turi būti teikiamos nemokamai.
Panevėžio TLK siekia, kad pacientai būtų daug drąsesni tais atvejais, kai kyla neaiškumų, todėl ragina visus domėtis, už ką yra imamos priemokos ir reikalauti kokybiškų sveikatos priežiūros paslaugų, kai jos apmokamos Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto, t. y. ligonių kasų lėšomis.
Valstybinės ligonių kasos informacija
http://www.regionunaujienos.lt/