Artėja antrasis rinkimų turas, kuris įvyks jau šį savaitgalį, o Lietuvos gyventojai nuspręs, kuri partija turės daugiausiai vietų seime. Nei vieni rinkimai, ar tai būtų Prezidento, ar Savivaldybių, ar Seimo, neapsieina be krūvos įvairiausios politinės reklamos. Politikų veidai nuolat šmėžuoja įvairiose televizijos laidose, projektuose ar debatuose, politikų agitacijas girdime per radiją, matome juos važinėjant pas rinkėjus, o taip pat gauname daugybę įvairių brošiūrų, skrajučių, lankstinukų ir kortelių, su informacija apie partijas ir kandidatus, tik ir kviečiančius balsuoti už juos.
Šiemet rinkiminių spaudos gaminių buvo itin daug, todėl nusprendėme pakalbinti vienos Vilniuje įsikūrusios spaustuvės direktorių, kuris sutiko mums atsakyti į kai kuriuos klausimus apie politikų užgaidas reklaminei spaudai rinkimų laikotarpiu.
Pirmiausiai, tai kiek metų veikia spaustuvė? Ar esate „dideli“?
Mūsų spaustuvė gyvuoja jau ilgiau nei 6-erius metus, nuo 2010 metų. Veiklą pradėjome 13 kvadratinių metrų biure su vienu spausdintuvu. Dėl kokybiškų gaminių ir greito aptarnavimo buvome greitai pastebėti, o metams bėgant su pastovių klientų bei partnerių pasitikėjimu nuolatos plėtėmės. Nors darbuotojų skaičiumi esame nedideli, tačiau galime išpildyti kone visus klientų poreikius, tad galima sakyti, kad savo galimybėmis esame dideli.
Ar per visą jūsų darbo laiką yra tekę spausdinti daug politinės reklamos?
Kadangi pačioje įmonės gyvavimo pradžioje teikėme ir spaudos platinimo paslaugas, tai su politine reklama susipažinę esame gana gerai. Kasmet politinės reklamos būna užsakoma vis daugiau, tad ir per šiuos rinkimus teko paplušėti.
Kokią politinę reklamą dažniausiai užsakinėja politikai?
Politinė reklama susideda iš labai įvairaus spektro spaudinių. Kad pritraukti savo rinkėjus, politikai prigalvoja visko ir kasmet atsiranda vis naujų, įdomesnių sprendimų. Įvairiausių dydžių, formų gaminiai jau nieko nestebina.
Keletą savaičių prieš rinkimus į pašto dėžutes pradeda kristi labai daug reklaminės spaudos, todėl norint surasti savo rinkėją politikams reikia išsiskirti ne tik daug žadančiais darbais, bet ir nebūtinai standartine reklamine spauda. Tenka spausdinti nuo paprasčiausių vienpusių ar dvipusių skrajučių, įvairiausių dydžių plakatų, neįprastų lenkimų ar formų lankstinukų, netgi mažų bei didelių dydžių kalendorių.
Turime galimybę iškirsti įvairiausių formų popierinius gaminius, tai politikams ypač patrauklu: pavyzdžiui lašo formos, žmogaus delno ar pakabuko ant durų rankenos galimybė…
Patirtis rodo, jog gaminant skrajutes dažniausiai tuo metu užsakomas formatas yra ne mažesnis kaip A5, nors A6 skrajutės formatas yra ir mažesnis, ir daugiau kaštų sutaupantis spaudinys, manoma, kad jis paskęsta tarp daugybės didesnių bei akį traukiančių neįprastų gaminių.
Taip pat neseniai į madą atėjo tokios vizitinės kortelės, kurių vienoje pusėje save pristatančio kandidato ar kelių nuotraukos bei aprašymas, kitoje – žymėjimo ir reitingavimo pavyzdys ar ateinančių metų kalendorius. Tokias korteles žmonės dažniausiai pasilieka, patogiai įsidėdami jas į pinigines ar kortelių dėtuves, kad galėtų naudotis visą laiką, kol vyksta rinkimai, ar netgi ištisus metus. Todėl ši reklama politikams yra išties efektyvi.
Ar kiekiai per šiuos rinkimus buvo didesni nei įprastai?
Per šiuos rinkimus reklaminės spaudos užsakoma buvo ženkliai daugiau negu per praėjusius. Ypatingai daug dėmesio sulaukė įvairiausi lankstinukai, brošiūros bei katalogai. Taip pat nemažą populiarumą turėjo jau minėtos vizitinės kortelės, kurių prieš keletą metų dar nebuvo užsakoma visai, o dabar politikai jų užsakinėja nuo kelių, iki keliolikos tūkstančių.
Žinome, kad prieš Kalėdas ir Naujuosius spaustuvės dirba beveik be pertraukų, o kaip yra rinkiminiu laikotarpiu?
Rinkiminiu laikotarpiu apkrovimą turime tokį patį, kaip ir prieš žiemos šventes, tad dirbame keliomis pamainomis, kad suspėtume. Užsakovai nori savo spaudinius gauti jau sekančią dieną, skuba, tad tenka stipriai skubėti ir mums.
Galbūt galima išskirti, kada turite daugiau užsakymų: per savivaldybių, Prezidento, ar Seimo rinkimus?
Sunku pasakyti, kaip yra su kitomis spaustuvėmis, tačiau konkrečiai mūsų atveju per seimo rinkimus spaudos užsakoma nepalyginamai daugiau, nei per kitus rinkimus. Antroje vietoje būtų savivaldybių rinkimai.
Ar politikai labai linkę derėtis dėl kainų? Ar laiku atsiskaito? Galbūt turite ir nemalonios patirties?
Kaip ir kiekvienas klientas, politikai yra linkę gauti kaip įmanoma geresnę kainą, juolab, kad konkurencija spaudos srityje yra tikrai nemaža. Tačiau su politikų atsiskaitymais būna daug paprasčiau negu su įmonėmis, tikriausiai dėl to, jog jie iš anksto yra numatę savo skiriamą biudžetą reklamai.
Per visus darbo metus yra buvęs tik vienas nemalonus incidentas, su vienu politiku, tačiau kadangi vėliau susitarti visgi pavyko, nenorėčiau kelti šios istorijos į viešumą.
Dėkojame IRV spaustuvės direktoriui už pokalbį ir linkime sėkmės darbuose.