Darbas iš namų? Jau nieko nestebina – biurai užleidžia vietą „darbui iš bet kur“. Apsipirkimas internetu? Irgi nieko keista – fizines parduotuves jau senokai pranoko elektroninės. Verslo kūrimas be komandos? Taip pat nesudėtinga – svarbu gera idėja ir… geras „Wi-fi“.
Pandemija atvėrė duris „lengvam verslui“ – ne tik iš namų, bet ir be fizinės parduotuvės, biuro ar net sandėlio. Vis dažniau verslai startuoja „be nieko“ – tik su idėja, internetu ir keliais išoriniais partneriais. Pastebima, kad toks „lengvas verslas“ tampa vis populiaresnis tarp jaunimo, norinčio derinti darbą ir laisvalaikį.
Kodėl „lengvas verslas“ tampa norma?
Kai darbas iš namų tapo norma, verslai taip pat ėmė keisti savo veiklos modelius. Fizinės parduotuvės, biurai, sandėliai vis dažniau lieka nuošalyje. Pradedantieji verslininkai renkasi „lengvą“ verslo modelį: susikuria el. parduotuvę, o jos administravimui ir infrastruktūrai pasitelkia išorinius partnerius.
„Matome vis daugiau el. verslų, kuriuos valdo vienas žmogus ar pora. Sandėliai, pakavimas, siuntos – tai patikima „fulfillment” partneriui, o verslo įkūrėjai koncentruojasi į produktą, rinkodarą, ieško augimo šaltinių“, – sako „Venipak” rinkodaros vadovė Asta Raudonienė.
Pasak jos, toks modelis leidžia pradėti verslą greitai ir be didelių investicijų. Jis patrauklus tiems, kurie nori išbandyti savo idėją nerizikuodami nuomoti patalpų, samdyti žmonių, rūpintis sandėliavimu. Be to, tai suteikia daugiau lankstumo – verslas gali veikti iš bet kur, o tai ypač patrauklu jauniems verslininkams, siekiantiems derinti darbą ir laisvalaikį.
Koncentruojasi į tai, kas patiems įdomiausia
Kai verslas kuriamas kaip papildomas darbas arba atsiranda iš hobio, kiekviena valanda tampa vertinga. Todėl daugelis smulkių verslų sąmoningai renkasi deleguoti tai, kas jiems kelia daugiausiai rūpesčių – sandėliavimą, pakavimą, siuntimą – ir palikti sau tai, kur gali kurti vertę: produktą, turinį, ryšį su klientu.
„E. komercijos naujokai nebenori laiko leisti „prie dėžių“ – jie nori kurti, o ne pakuoti. Todėl renkasi modelį, kuriame visus techninius rūpesčius patiki logistikos partneriui. Smulkiems verslams tai reiškia paprastą dalyką – nebereikia rūpintis prekių likučiais, pakavimo medžiagomis ar siuntų atidavimu kurjeriui. Visa tai – automatizuojama, efektyvu ir padeda išvengti fiksuotų kaštų”, – pastebi Asta Raudonienė.
Jos teigimu, verslo sėkmę vis labiau lemia ne tai, kiek jame dirba žmonių ar kiek turima kvadratinių metrų, o tai, kaip išmaniai jis valdomas. Lengvumas tampa konkurenciniu pranašumu – kai nesi įklimpęs į logistikos smulkmenas, gali greičiau priimti sprendimus, taikytis prie rinkos pokyčių, keisti kryptį, o sutaupytą biudžetą skirti verslo auginimui.
Gali žaisti „didelių žaidėjų“ lygoje
Asta Raudonienė pastebi, kad tokiu būdu verslas ne tik taupo laiką ar kaštus – jis įgyja galimybę atrodyti solidžiau nei yra iš tiesų. Profesionalus prekių supakavimas, aiški komunikacija apie siuntos judėjimą, punktualus pristatymas, sklandus grąžinimų procesas – visa tai formuoja patikimo prekės ženklo įvaizdį.
„Šiandien vartotojai tikisi tokio pat gero aptarnavimo tiek iš didelio, tiek iš mažiausio e. verslo. Profesionali logistika padeda tai užtikrinti. Net kai verslas reiškia vieną žmogų, dirbantį iš namų, jis gali žaisti „didelių žaidėjų“ lygoje“, – pasakoja A. Raudonienė.
Pasak jos, klientas, gaudamas kokybiškai supakuotą siuntą laiku, nė neįtaria, kad ją suformavo verslininkas, dirbantis prie virtuvės stalo. O tai tampa ypač aktualu piko sezonais arba verslui sparčiai augant.
„Dažnai atrodo, kad mažas verslas reiškia mažas problemas, tačiau kai jis pradeda augti, didėja užsakymų skaičius, kyla rizika pavėluoti, supainioti siuntas ir galų gale – prarasti klientus. „Fulfillment” leidžia ne tik taupyti nuolatinius kaštus, bet ir užtikrinti stabiliai gerą klientų patirtį”, – sako A. Raudonienė.
Ne laikina mada, o ilgalaikė tendencija
Panašu, kad „lengvo verslo“ kūrimas – ne laikina mada, o ilgalaikė tendencija. Augant dirbtinio intelekto, automatizacijos ir išmaniųjų technologijų galimybėms, verslai ir toliau judės supaprastinimo, greičio ir lankstumo kryptimi.
„E. prekyba sparčiai keičiasi – kaip ir lūkesčiai verslams. Sekasi tiems, kurie geba ne viską daryti patys, bet išmaniai sustyguoti verslo procesus taip, kad užtikrintų gerą klientų patirtį. Ir jei vakar verslas be biuro, sandėlio ir komandos skambėjo kaip eksperimentas, rytoj tai bus standartas – nauja norma, kur svarbiausia ne tai, ką parduodi, o tai, kaip greitai, lanksčiai ir efektyviai gebi veikti“, – teigia Asta Raudonienė.