Vis labiau populiarėjanti internetinė prekyba netrukus sulauks didžiulio proveržio, kurį sukels dabartinės vadinamosios Z kartos (vaikai, gimę po 2000-ųjų) atstovai, tapsiantys itin aktyviais elektroninių parduotuvių klientais. Vis dėlto e. prekybininkams patariama nesnausti, belaukiant, kol būsimi pirkėjai užaugs, bet pratinti internetu pirkti vyresniųjų kartų atstovus, nes šie turi žymiai didesnę perkamąją galią.
Šiuo metu aktyviausiai internetu perka 25–54 m. amžiaus žmonės, kurie priskiriami X kartai. Europos Sąjungos (ES) statistikos agentūros „Eurostat“ duomenimis, net 69 proc. šiai amžiaus grupei priklausančių žmonių perka internetu (25–54 m. amžiaus lietuvių, perkančių internetu, yra 51 proc.). X kartos atstovų, nevengiančių tradicines parduotuves iškeisti į elektronines, gretos per pastaruosius 10 metų palaipsniui augo, tačiau ant kulnų sparčiai lipa Y kartos atstovai (16–24 m. amžiaus jaunimas).
„Prekybos internetu „proveržiai“ sutampa su šiuolaikinių informacinių technologijų kaita, ji lemia tam tikros kartos žmonių kasdienius įpročius. X kartos žmonės kone prieš ketvirtį amžiaus, atsiradus pirmiesiems asmeniniams kompiuteriams ir internetui, „užkūrė“ e. prekybos variklį. Besikeičiančių ir tobulėjančių informacinių technologijų įkarštyje gimę Y kartos atstovai tampa aktyviausiais elektroninių parduotuvių lankytojais.
Neabejotina, kad jau netolimoje ateityje į elektroninės prekybos rinką įsiliejus Z kartai bus pasiektas kone kulminacinis taškas. Ši karta jau bus užaugusi ne tik žaisdama kompiuterinius žaidimus ir naudodamasi „youtube“, feisbuku ar instagramu, bet ir egzistuojant elektroninei prekybai, todėl jos nebereikės mokyti ir pratinti pirkti internetu, e. prekybą jie priims visiškai natūraliai“, – tvirtina Lietuvos pašto rinkos tyrimų vadovė, e. prekybos ekspertė Edita Jurkienė.
Y kartai priskiriamų 16–24 m. amžiaus jaunuolių pirkimo internetu ES šalyse vidurkis – 68 proc. Naujausio Lietuvos pašto užsakymu atlikto kasmetinio Lietuvos gyventojų pirkimo įpročių tyrimo rezultatai rodo, kad mūsų šalyje dažniausiai internetu perka būtent 16–24 m. amžiaus jaunimas. Virtualiojoje erdvėje perka 65 proc. šios amžiaus grupės lietuvaičių.
Pasaulyje internetu mažiausiai perka 55–74 m. amžiaus žmonės, priskiriami vadinamajai Prarastajai, arba Kūdikių bumo, kartai. Šios amžiaus grupės žmonių, perkančių internetu, ES šalių gyventojų vidurkis siekia 55 proc. Tuo tarpu Lietuvoje rečiau nei kas penktas 55–74 metų internautas yra bandęs pirkti e. parduotuvėse.
„Nepaisant to, kad šios amžiaus grupės pirkimo internetu rodikliai ne tik išlieka žemiausi, bet ir žmonių pirkimo įpročiai keičiasi lėčiau, nedrįsčiau „nurašyti“ žmonių, kuriems per 55-erius, mat dar po kelių metų šią amžiaus kategoriją papildys X kartos atstovai. Tad e. parduotuvėms, siekiančioms didinti klientų skaičių, reikėtų atsigręžti į žmones, kurie šiandien yra netoli pusamžio ribos.
Svarbu pažymėti, kad šiuolaikinėje senstančioje visuomenėje vyresnioji karta verslo akiratyje užims vis stipresnes pozicijas – tiek dėl patirties ir „susigyvenimo“ su technologijomis, tiek dėl savo finansinių galimybių“, – pažymėjo Lietuvos pašto rinkos tyrimų vadovė.
Lietuvos pašto duomenimis, e. parduotuvėse perka 48 proc. šalies gyventojų, besinaudojančių internetu. Internetu perkančių ES šalių gyventojų vidurkis siekia 66 proc.
Lietuvos pašto užsakymu Lietuvos gyventojų pirkimo įpročių tyrimą 2016 m. gruodį–2017 m. sausį atliko viešosios nuomonės ir rinkos tyrimų bendrovė „SIC“. Tyrimo metu apklausti 16–74 metų Lietuvos gyventojai.
Tomas Bašarovas
Akcinė bendrovės Lietuvos paštas atstovas