Technologijų gausa naujuose automobiliuose tiesiog stebina ir su kiekviena modelių karta jų daugėja. Tačiau ar dėl to automobilį valdyti lengviau ir patogiau? Vairuotojai linkę pasiginčyti. JAV automobilių pramonės analitikai išanalizavo vairuotojų pasitenkinimą technologijomis, inovacijomis ir jų reikalingumu naujuose automobiliuose. Kokias tendencijas jie pastebėjo?
Kieno technologijos geriausios ir draugiškiausios?
Bene didžiausia pasaulyje, JAV įsikūrusi automobilių pramonės duomenų ir analitikos agentūra „J.D. Power“ paskelbė Technologijų patirties indekso (TXI) studiją, kuri rodo, kaip vairuotojai vertina technologijas savo automobiliuose po 90-ies pirmųjų dienų eksploatacijos.
Perkant naują transporto priemonę pirkėjų akys dažniausiai būna didelės, viršų paima emocijos: norisi kuo moderniau atrodančių salonų, didesnių ekranų, daugiau technologijų, tačiau su jomis susigyvenus neretu atveju įspūdis gali ir pasikeisti. Išplėstinėje apklausoje dalyvavo 81 926 respondentai, automobilius pirkę 2024 metais ir su jais važinėję bent 90 dienų. Jie vertino savo transporto priemonių inovacijas, technologijas ir tai, kaip patogu jas naudoti.
Apskritai geriausiai iš visų prekių ženklų pasirodė „Hyundai Motor“ grupės dukterinė prabangių automobilių markė „Genesis“ – ji gavo 584 balus iš 1000 galimų. Antroje vietoje – „Lexus“ su 535 taškais, trečioje – 528 taškus surinkęs BMW. Aišku, pirmasis trejetukas – novatoriškomis technologijomis pasižymintys „premium“ automobiliai.
Tuo tarpu tarp masinių prekių ženklų jau penktus metus iš eilės šioje vertinimo lentelėje geriausiu buvo pripažintas 518 taškų surinkęs „Hyundai“. Antroje vietoje „Kia“ su 499, trečioje – GMC su 439 taškais. Aišku, GMC markės Europoje nėra, tad, adaptuojant geriausiųjų trejetuką prie Senojo žemyno rinkos, šią poziciją galima atiduoti 436 taškus pelniusiam „Toyota“ prekių ženklui.
Dviprasmiškas požiūris į gausią įrangą
Atlikę tyrimą „J.D. Power“ ekspertai pastebėjo, kad aktualiausia naujovė, patikusi vairuotojams, – dirbtiniu intelektu praturtintos technologijos. Tai, kad su automobiliu galima pasikalbėti ir jis, suprasdamas kalbą, gali ne tik pareguliuoti tam tikras savo parinktis, bet ir surasti kelionės tikslą – naudinga. Tačiau vairuotojo veido atpažinimo ar valdymo gestais technologijos, taip pat pirštų atspaudų skaitytuvai daugumai vairuotojų pasirodė kaip sprendimas problemų, kurių niekada niekas nė neturėjo.
Aišku, kai kurios inovacijos pripažintos naudingomis. Štai „Hyundai Santa Fe“ atiteko geros inovacijos masinių modelių rinkoje apdovanojimas už skaitmeninį raktą, kuris yra įrašomas į išmanųjį telefoną ir veikia artimo lauko ryšio (NFC) technologijos principu, kaip ir bekontakčiai mokėjimai.
Jis patogus, nes nereikia nešiotis raktelio, ir toks pat saugus kaip ir bankinės kortelės telefone, nes iš didesnio nuotolio negalima nuskaityti duomenų. Norint atrakinti automobilį, tereikia priglausti telefoną prie rankenėlės.
Tyrimas atskleidė, kad pagalbinės vairuotojų sistemos šiais laikais taip pat labai aktualios, jų moderniuose automobiliuose skaičiuojama dešimtimis, o vairuotojų vertinimai – dviprasmiški. Žmonėms patinka tos sistemos, kurios padeda specifiniais atvejais: aklosios zonos aptikimo ar perspėjimo apie iš šono artėjantį transportą, pavyzdžiui, išvažiuojant atbulomis iš stovėjimo vietos, tačiau sistemos, kurios kišasi į vairavimą, pavyzdžiui, laiko automobilį tarp eismo juostų ar prašo vairuotojo laikyti rankas ant vairo, daugumą erzina.
Ekranizacija ne visuomet atneša gera
Viena naujausių automobilių pramonės tendencijų – ekranizacija. Gamintojai montuoja vis daugiau ekranų į transporto priemones, ir jau ne tik vairuotojui, bet ir keleiviams. „J.D. Power“ respondentai teigė, kad ekranai keleiviams nėra būtini, dažniausiai jie nenaudojami, nes arba vairuotojai važiuoja vieni, arba tų ekranų funkcionalumas būna ribotas.
„Turėjome ekranų bangą, deja, dauguma gamintojų „nusiekranizavo“, visas parinktis perkėlė į jutiklinius ekranus, o tai prieštarauja esminiam technologijų dalykui – jos turi būti draugiškos žmogui. Aš pastebiu, kad jau nebe taip stipriai vertinu, koks čia meniu automobilyje, dažniausiai vis vien naudojame „Apple CarPlay“ arba „Android Auto“, muzikos klausomės per „Spotify“.
Mums svarbiausia yra pareguliuoti garsą, pakeisti temperatūrą, įjungti kruizo kontrolę. Technologijas laikau geromis tuomet, kai mums pavyksta kažką pareguliuoti nenuleidus akių nuo kelio per ištiestą ranką“, – savo patirtimi apie automobilių technologijų valdymą Europos rinkoje dalijasi apžvalgininkas Justas Lengvinas.
Jis priduria, kad dideli ekranai ir greitai veikiančios multimedijos mašinose nebestebina, jas sukurti sugebėjo beveik visi gamintojai, progresas evoliucinis, niekas revoliucijų nebedaro. O technologijų vertinimai priklauso nuo to, kiek jos erzina.
Štai „Volkswagen“ po sunkaus starto sukūrė gana neblogą programinę įrangą naujiems modeliams. Tačiau viskas vokiškuose automobiliuose valdoma per ekraną, taigi nori nenori bet koks veiksmas reikalauja nusukti akis nuo kelio. Ši markė minėtame tyrime – 21-a iš 32 įvertintų. O štai korėjiečiai liko ištikimi fiziniams valdikliams, skirtiems svarbiausioms funkcijoms atlikti, juos derina su multimedija ir dėl to pelno vairuotojų simpatijas.
Visai įdomus vairuotojų požiūris į vieną novatoriškiausių markių „Tesla“, kuri nebuvo įtraukta į bendrą vertinimą. „J.D. Power“ ekspertai pastebėjo, jog pasitenkinimas šio elektromobilių gamintojo technologijomis mąžta, ir tai aiškina tiesiog besiplečiančiu vairuotojų ratu: anksčiau „Tesla“ automobilius pirkdavo technologijų mėgėjai, o dabar, kai į „Teslas“ persėda vis daugiau paprastų vairuotojų, šiems pradeda kliūti nemaža dalis gamintojo sprendimų, kuriais pirmieji pirkėjai džiaugėsi.