Visą savaitgalį Lazdijų rajoną drebinusi tradicinė „Pasienio fiestos“ šventė baigėsi miesto parke pirmąsyk jos programą papildžiusiu „Istorinių automobilių ir motociklų raliu „Pasienio fiesta 2016“, kurį padedant rajono savivaldybei surengė VšĮ „Saugus ratas“.
Senovinių automobilių gerbėjams ir jų puoselėtojams tai buvo pirmasis šiemet renginys, todėl ralį pagrįstai galima vadinti ir sezono atidarymu. Kaip reta palankus oras, gausybė „Pasienio fiestos“ svečių ir pačių miesto gyventojų turėjo galimybę ne tik susipažinti su auksinių rankų meistrais, prikeliančiais naujam gyvenimui, regis, iš gilion nebūtin begrimztančių senolių automobilių klasika tituluojamą techniką, kurioje kažkada buvo pirmąsyk įdiegti tada vos ne stebuklui prilyginti automatiniai langų kėlikliai, oro kondicionieriai ar vairo stiprintuvai.
Buvo į ką paganyti akis
„Vargu ar per Lazdijus kasdien pravažiuoja bent po vieną „Jaguar“ automobilį, o čia – iškart trys ir visi skirtingi“, –taip miesto Nepriklausomybės aikštėje išrikiuotą antikvarinę techniką apibūdino žiūrovas ir, matyt, buvo vienas taikliausiai įvertinusių jos žavesį.
Dar neprasidėjus raliui buvo pagerintas „Saugaus rato“ rengiamų lenktynių rekordas. Ne tik varžovų, bet ir žiūrovų dėmesį iškart prikaustė 1931 metų gamybos amerikietis „Pontiac 401 Sedan“, kurį iš kaimyninės Lenkijos atvairavo 58 metų, arba net 27-eriais už savo automobilį jaunesnis Valdas Krakauskas ir Jonas Juravičius. Senolis iš Punsko pasišvilpaudamas atriedėjo pats, o ne ant vežimėlio, ir buvo parengtas įveikti visą 115 km ilgio ralio distanciją su visomis slalomo ir kitomis specifinėmis rungtimis.
Iki šiol seniausiojo dalyvio rekordas priklausė kėdainiškiui Vaidui Klimavičiui, kuris pernai vairavo 1932 metais pagamintą NSU 501TS motociklą. 84 metų vokiečių gamybos senolį tramdžiusiam V.Klimavičiui beliko guosti nebent tuo, kad jis buvo net 44 metais jaunesnis už savo dviratę transporto priemonę.
Netenka stebėtis, jog daugumos automobilių istorija – ne mažiau įdomi ir viliojanti, patraukli ir slėpininga, nei pačių ją vairuojančiųjų ar prikeliančių antrajam gyvenimui jos mylėtojų.
O štai dar vienas, gerokai jaunesnis, „tik“ 1968 metų gamybos, tačiau savo originalumu net ekspertus stebinantis „Mercedes Benz 250 (W114), kurį vairavo Rolandas Ryliškis ir Jūratė Vitkienė. Tai tikras „Mercedes“, derinantis klasikinio, patikimo, kokybiško ir komfortiško automobilio gamybos tradicijas ir tuo pačiu turintis naujausių tam metui technologijų bei atitinkantis aukštus saugumo reikalavimus. Būtent nuo šio „Mercedes Benz” modelio prasidėjo dabar neišvengiamais tapę bandymų arba vadinamieji „crash“ testai.
„Beveik prieš 10 metų automobilį atsitiktinai pastebėjau aikštelės patvoryje, – pasakoja jo šeimininkas R. Ryliškis. –Po storu dulkių sluoksniu pasirodė puikiai išsilaikęs pilnai originalus oldtimeris, praleidęs visas savo gyvenimą Šveicarijoje ir pragyvenęs šeimininką. „Mercedes Benz“ net po ilgo stovėjimo vos pasukus uždegimo raktelį nesunkiai atgijo stebindamas ramiu šešių cilindrų variklio garsu, o salonas po dulkėmis slėpė vokišką klasikinį dizainą, didžiulę erdvę ir visišką originalumą“.
Jeigu būtų buvęs žiūrovų simpatijų prizas, ko gero jį, ir su ne maža persvara, išsivežtų Vytautas ir Rokas Gineikos, „Pasienio fiestos“ žiūrovus stebinę ir vilioję 1975 m. gamybos ilgu kaip laivas, puikia garso izoliacija pasižyminčiu, kad 3,5 litro darbo tūrio variklio beveik nesigirdi, „Cadilac Eldorado“.
„Tai tikras amerikietišką gyvenimo būdą atspindintis „Eldorado“, deja, buvęs labai apgailėtinos būklės, kai jį prieš trejus metus parsigabenau iš JAV“, – tirštai apspitusiems jo automobilį aiškino V.Gineika.
Patyrusius automobilių žinovus bene labiausiai domino Aurimo ir Gedimino Eidžiūnų 1980 m. gamybos „Porsche 911 SC“, gimęs Vokietijoje, bet skirtas JAV rinkai. Jo originalus oru aušinamas 3 litrų darbo tūrio benzininis atmosferinis variklis išvysto 180 AG pajėgumą. Visą gyvenimą Kalifornijoje praleidęs automobilis turi elektrinius langus, elektra reguliuojamus veidrodėlius, elektrinį stoglangį ir oro kondicionierių , tačiau vairuotojui palikta tikra Le Mano dvasia – ir vairas, ir stabžiai – be stiprintuvo.
Savojo „Porsche“ Eidžiūnai nerestauravo, pakeitė tik eksploatacinius skysčius ir padangas.
„Retromobile“ asociacijos atstovai „Porsche 911 SC“ pripažino kaip istorinį, pilnai išlaikiusį savo originalumą.
Per 27 metus – 2 tūkstančiai kilometrų
Tokiuose renginiuose padidinto žiūrovų susidomėjimo susilaukia buvusios Tarybų sąjungos gamybos automobiliai. Tuo itin stebėtis nederėtų, nes daugeliui dabartinės kartos žmonių – tai buvusi jų jaunystės siekiamybė, o kai kuriems – taip ir likusi neįgyvendinta svajone.
Iš 35 „Pasienio fiestos 2016“ keliais riedėjusių automobilių 6 buvo rusiški, tačiau visi – skirtingų markių ar modifikacijų. Nuo kai kurių tikrai sunku atplėšti akis. Pirmiausia, ko gero, nuo Andrejaus ir Viačeslavo Trusovų 1968 metų gamybos ZAZ, restauruoto nekeičiant nė vieno originalaus varžtelio. Arba Gražvydo Urbano ir Giedrės Kazlauskienės vairuojamo VAZ 2109, per 27 savo gyvenimo metus nuriedėjusio vos du tūkstančius kilometrų.
Tai mažiausios ridos iš visų ralio dalyvių automobilis. Nors pagamintas jis 1989 metais, tačiau visiškai naują Gražvydas jį įsigijo 1992, sunkiais krizės metais, ir todėl jį taip tausojo.
Trejais metais senesnį VAZ 21063 vairavo „Šiaulių techninių apžiūrų centro” direktorius Vaidotas Vaišvila, tačiau automobilio odometras rodo tik 7 tūkstančius kilometrų.
„Negalvojau, neieškojau ir nesitikėjau, jog po 22 metų vėl teks sėstis prie VAZ automobilio vairo, – sakė V. Vaišvila. – Šiandien džiaugiuosi ir didžiuojuosi apleistoje sodyboje radęs originalų tų laikų vieną populiariausių „Žigulių”, – kurių viso buvo pagaminta 4,3 mln., ir atitekusių man kaip dovana“.
Dovanos nugalėtojams, dėmesys – visiems
„Ne dažnai tenka sveikinti prizininkus ir nugalėtojus stebint keliems tūkstančiams žiūrovų“, – sakė „Istorinių automobilių ir motociklų ralį „Pasienio fiesta 2016“ surengusio „Saugus rato“ vadovas Valdas Juozas Vilūnas, kuris kartu su Lazdijų meru Artūru Margeliu spaudė rankas ne tik lenktynių laimėtojams ir prizininkams.
Didžiausiomis ovacijomis šventės žiūrovai pasitiko absoliučius ralio nugalėtojus Vidmantą ir Janiną Kažukauskus, kuriems įteiktas pagrindinis renginio prizas – „Bridgestone“ padangų komplektas. Nors šis ekipažas nebuvo pats greičiausias slalomo trasose, tačiau jis padarė mažiausia klaidų, o jų 1984 metų gamybos „Mercedes Benz W123“ buvo pilnai originalus.
Lazdijų mero A. Margelio taurę išsivežė Kastytis Švedas ir Vilma Urbietienė, su 1971 m. „Datsun 240Z“ laimėję slalomo rungtį Lazdijų mieste. Beje, būtent šis ekipažas buvo važiavo greičiausiai, tačiau neišvengė klaidų, todėl džiaugėsi tik pergale „Oldtimer“ klasėje.
Antri šioje klasėje liko Rimantas ir Birutė Daukšos („Volkswagen Kafer“, 1973m.), o trečioji vieta atiteko jau minėtiems R. Ryliškiui su J. Vitkiene.
Ne mažiau atkakli kova virė jaunesnių savo amžiumi – „Yongtimer“ automobilių klasėje, kur pirmaisiais smuikais griežė bendrosios įskaitos laimėtojai Vidmantas ir Janina Kažukauskai.
Antrąją vietą šioje klasėje iškovojo Jurgis ir Rita Jarašiūnai („Porsche 924“, 1983 m.), o trečiąją – Aurimas ir Gediminas Eidžiūnai („Porsche 911 SC“, 1980 m.).
Stilingiausiu ekipažu bemaž be konkurencijos pripažintas svečių iš Lenkijos V.Krakausko ir J.Juravičiaus ekipažas, o du diplomai specialistų sprendimu už nepaliestą automobilio originalumą įteikti A. ir V. Trusovams (ZAZ) ir A. ir G. Eidžiūnams („Porsche 911SC“).
Originalų prizą – firmines sąsagas – bendrovė „Volfas Engelman“ padovanojo ralio į 21-ojo gimtadienio šventę neiškeitusiam Pauliui Ališauskui.
Geras tonas kelyje
„Stebėjome ne vieną antikvarinės technikos gerbėjų sąskrydį, – po renginio kalbėjo jo debiutantai Erikas ir Kristina Čižiūnai, vairavę „Peugeot 205 Cabrio“. – Tačiau skirtingai nuo daugelio kitų, kuriuose gražūs automobiliai tik demonstruojami ant tralų ar vežimėlių, jūsų raliuose ir važiuojama, ir varžomasi tarpusavyje, o tai – didžiausia renginio vertybė.“
„Tik duokite signalą, atvažiuosime nedelsdami“, – atsisveikindamas tikino svečias iš Lenkijos V. Krakauskas, kurio raudonasis „Pontiac 401 Sedan“ be kaprizų atlaikė 115 km maršrutą su visomis slalomo ir kitomis rungtimis.
Ne viename tokiame entuziastų susibūrime dalyvavusius svečius papirko ne tik pats ralis, bet ir varžybose puoselėjamas geras tonas, pagarba ir pagalba vienas kitam, itin praverčiantys kasdieninėse kelionėse miestų gatvėmis ar užmiesčio keliais. Todėl ne tik jie, kelionės dulkes nuplaudami bealkoholiniu „Volfas Engelman“ alumi, išreiškė siekiamybę tapti simboliniais gero tono ambasadoriais kelyje.
„Istorinių automobilių ir motociklų ralio „Pasienio fiesta 2016“ dalyviai ne tik varžėsi tarpusavyje, bet ir atlikdami įvairias užduotis geriau susipažino su įžymesnėmis Lazdijų vietovėmis – nuo Metelių regioninio parko apžvalgos bokšto grožėjosi vaizdingomis apylinkėmis, ieškojo dviejų žymiausių ąžuolų galiūnų, kopė į Prelomčiškės piliakalnį, lankėsi Dusios pakrantėje esančioje Švč. Mergelės Marijos, Rožinio Karalienės, bažnyčioje ir kitur.
Algimanto BRAZAIČIO nuotraukos