Prasidėjus žieminių padangų keitimo sezonui, vairuotojai vis dar neišvengia klaidų. Rinkdamiesi padangas, daugelis nori sutaupyti, todėl kartais numoja ranka į specialistų patarimus. Tačiau šaltuoju sezono metu, esant sudėtingoms vairavimo sąlygoms, kelyje svarbiausia – saugumas.
Dakaro ralio dalyvis Antanas Juknevičius ir didmenine automobilių detalių, padangų, akumuliatorių ir tepalų prekyba užsiimančios įmonės „AD Baltic“ specialistas Liutauras Pocius dalinasi patirtimi apie dažniausiai pasitaikančias klaidas renkantis padangas žiemai ir siūlo jų sprendimo būdus.
Padangas reikia rinktis ne pagal grožį
Viena pagrindinių klaidų, kuri daroma renkantis padangas – tik išorinės padangų būklės vertinimas. Technologiniai sprendimai, gamintojų patirtis, atliekami testavimai ir siūlomos naujovės dažnai atsiduria antrajame plane. Ne pagal poreikius ir eksploatacijos ypatumus parinktos padangos vėliau gali sudaryti rimtų nepatogumų. „Dažnai pagrindiniais patarėjais tampa draugai ir artimieji, tačiau rekomenduoju nepasiduoti asmeniškumui, o vertinti patikimų, turinčių ilgametę patirtį profesionalų pasiūlymus ir rinktis iš keleto padangų modelių. Pavyzdžiui, nors padangų gamintojas „Kumho“ nėra labai žinomas Lietuvoje, tačiau ši Pietų Korėjos bendrovė itin aktyviai dalyvauja automobilių sporte, tad nemažai technologijų bei patirties perima iš sportinių padangų gamybos, kur saugumas ir manevringumas – labai svarbūs faktoriai“, – sako „AD Baltic“ produktų grupės vadovas Liutauras Pocius.
Antanas Juknevičius, rinkdamasis padangas savo automobiliui žiemai, pasitiki gamintojais, kurie gamina padangas, skirtas atšiaurios žiemos sąlygoms. Šie gamintojai daug investuoja į saugumą, atlieka įvairius bandymus, o jų duomenis lengva rasti internete ir palyginti padangų savybes.
Kita dažna vairuotojų klaida – improvizacija pasirenkant padangų išmatavimus, t. y. jų plotį ir aukštį. Padangos turi būti montuojamos tik tokių matmenų, kokius rekomenduoja gamintojas konkrečiam automobilio modeliui. Svarbu atkreipti dėmesį ir į lengvųjų automobilių padangų mišinio kietumą ir ant padangos nurodytą greičio indeksą. Kuo greičio indeksas mažesnis – tuo padanga minkštesnė.
Vairuojant sudėtingomis sąlygomis slidžiame kelyje svarbiausia vengti staigių manevrų. „Automobilio padangos, besiliesdamos su asfaltu, užima tik A5 formato popieriaus lapo dydžio plotą. Todėl labai svarbu išsaugoti ratų sukibimą su šiais gyvybiškai svarbiais kelio dangos taškais. Geriau pradžioje tuščiame kelyje, kai nėra kitų automobilių, pabandyti staigiai pastabdyti ir įvertinti kelio sąlygas“, – pataria lenktynininkas A. Juknevičius.
Dygliuotos ar nedygliuotos? Štai, kur klausimas
Klaidinga yra manyti, kad dygliuotos padangos privalo būti tik su dygliais. Dalis padangų gamintojų atlieka įvairius bandymus, o vairuotojams, norintiems daugiau komforto, rekomenduoja ir dygliuojamas padangas be dyglių. Dygliuotų padangų protektoriai dažnai yra grubesni, skirti ekstremalesnėms žiemos sąlygoms. Taip pat dygliuojamos padangos be dyglių dažnai gaminamos lengvajam komerciniam transportui, kurio apkrovos yra didesnės nei lengvųjų automobilių. „Manoma, kad dygliuotos padangos būna kietesnės nei nedygliuotos, tačiau tai nėra tiesa. Pirmiausia reikia atsižvelgti į ant padangos nurodomą greičio indeksą, palyginti kelis padangų modelius. „Run flat“ tipo padangos dėl sustiprintų šonų dažniausiai bus kietesnės nei kitų tipų padangos“, – tvirtina L. Pocius.
Antanas Juknevičius savo ruožtu pastebi, kad važinėjantiems mieste asfaltuotais keliais, geriausia rinktis nedygliuotas padangas. Tuo tarpu dygliuotos padangos užmiestyje – geresnis pasirinkimas, nes jos pagerina automobilio sukibimą su kelio danga.
Kitas patarimas prieš ruošiantis mašiną „apauti“ jau kelis sezonus naudojamomis padangomis – pamatuoti protektoriaus gylį. Jis Lietuvoje turėtų būti ne mažesnis nei 3 mm. Dažnas padangų gamintojas rekomenduoja nelaukti ir žiemines padangas keisti naujomis, kai protektoriaus gylis siekia 4 mm. Didelė klaida – susidėvėjusias žieminės padangas naudoti vasarą. Tai nesaugu, nes gaminant padangas skirtingiems metų laikams naudojami skirtingi gumos mišiniai. Protektorius gali netolygiai susidėvėti ir vairuotojams, nekaitaliojantiems priekinių padangų su galinėmis bei įstrižai (naudojant kryptines padangas, įstrižas keitimas neatliekamas). Tokiu atveju ne tik netolygiai dėvisi protektorius, tačiau padangos kartais „susilaiptuoja“ ir tampa netinkamos naudoti.
Padangų garantinis laikas ir slėgis – taip pat svarbu
Verta atkreipti dėmesį į padangos pagaminimo metus. Padangų gamintojai suteikia skirtingą garantinį laiką gamykliniam brokui (būtina sąlyga – minimalus protektoriaus gylis 3 mm žieminėms padangoms ir 1,6 mm vasarinėms padangoms). Minimalus garantinis laikas pagal valstybės taikomus reikalavimus – 2 metai. Padangų gamintojai „Goodyear Dunlop“ ir „Aeolus“ lengvųjų automobilių padangoms suteikia 5 metų garantiją, „Kumho“ – 6 metų, „Continental“ ir „Michelin“ taiko iki 10 metų garantiją. Pasitaiko ir tokių atvejų, kai pardavėjai, nenorėdami prisiimti atsakomybės, suteikia neleistiną – mažesnę nei 2 metų – garantiją.
Dar vienas itin svarbus rodiklis – tinkamas slėgis padangose. Jis lemia tolygų padangų dėvėjimąsi. Slėgis turi būti būtent toks, kokį rekomenduoja automobilio gamintojas, atsižvelgiant į jo apkrovas. Rekomendacijos padangų slėgiui dažniausiai nurodomos etiketėje ant kuro bako dangtelio vidinės pusės, ant statramsčio, atidarius vairuotojo duris ir automobilio techniniame vadove. Svarbu įsidėmėti, kad tam pačiam automobiliui gali būti rekomenduojami skirtingi slėgio rodikliai, atsižvelgiant į padangų dydį.
Reklama: naujos-padangos.lt